Magyar Hippik
A hippi mozgalom és az underground művészet. Válogatás az
1960-as és 1970-es évek underground műveiből és korabeli felvételekből
A hatvanas évek a hippi korszak
ideje. Vagy mégsem?
Mennyiben hasonlít a magyar hippi
kultúra az amerikai, angol stb. hippikéhez?
Létezik-e egyáltalán „magyar hippi”?
A „magyar hippi”
jelenséget - illetve a felvetés jogosultságát- vizsgáló kiállítás és a hozzá
kapcsolódó kiadvány anyaga hosszas szelekció eredménye, amely két eltérő
nézőpont párhuzamba állításával, egymás mellé helyezésével állt össze. Ennek
megfelelően a kiállítás két, egymással átfedésben lévő részből épül fel:
egyrészt a hippi mozgalom képzőművészeti hatásával foglalkozik, Zombori Mónika
művészettörténész válogatása alapján; másrészt a hatvanas-hetvenes években készült
eredeti, privát- és közéleti fotókból (illetve azok digitalizált változatából)
áll, Mezey András „Golyó” kortanú szelekciójában.
„A kiállítás
képzőművészeti szekciója a hippi mozgalom hatását vizsgálja a korabeli
underground művészetre, kapcsolódási pontokat és párhuzamosságokat keresve a
szubjektívan kiragadott példákon keresztül. Mivel maga a hippi mozgalom is csak
áttételesen, közvetítőkön keresztül jutott el Magyarországra, annak hatása
implicit módon fedezhető fel a hatvanas és a hetvenes évek művészetében. A
Kádár-korszak tárgyalt évtizedeiben egy olyan szubkulturális réteg jött létre,
mely a hivatalos művészet ellenében határozta meg magát.
Haris László: Törvénytelen avantgarde; Veszely Ferenc: Without...; Vető János: Kextrió
E rétegkultúrába
tartozó alkotók egy, a hétköznapitól gyökeresen különböző életformában
teljesedtek ki, mely által folyamatosan kifejezésre jutatták, hogy a fennálló
rendszer ellen vannak, így a szubkulturális létből következő másként
gondolkodás eleve meghatározta a művek formavilágát és tartalmát. A kiállításon
olyan szerveződési formák és egyéni életutak kerülnek párhuzamosan tárgyalásra,
melyek összefüggésbe hozhatóak a hippi magatartásformával vagy
életszemlélettel, s melyek létrejöttét a korabeli társadalmi és művészetszociológiai
szituáció implikálta. A rendezőelv fontos szempontja volt a műfaji sokszínűség
bemutatása: ritkán látható festmények, grafikák, plasztikák mellett fotók,
filmek és a plakátművészet korabeli remekei is szerepelnek a kiállításon.”
/Zombori Mónika/
Kemény György: Szép lányok ne sírjatok; Sarkadi Péter: LSD
„1965 környékén
kezdett összeverődni a „belvárosi galeri”, a város különböző helyein lakó
fiatalokból, akik a Jégbüfé előtt gyülekeztek. Kedvenc helyeik a Kárpátia,
Korzó, Apostolok és Bajtárs éttermek, az Építők klubja, az Eötvös klub, az
Egyetem presszó, a Vén Diák Presszó, a Belvárosi Kávéház és a Duna part lépcsői
voltak. A másik társaságnak, a Kalefosoknak már az ötvenes évek végétől a
Moszkva tér volt a törzshelyük, de ők is a Dunapartra, a „Lére”, belvárosi
szórakozóhelyekre, valamint az Ifjúsági Parkba és a Bem Rakpartra jártak.
Rajtuk kívül persze még nagyon sok galeri volt, például a Városmajoriak és a
Nagyfások. Ezek a fiatalok főleg a Scampolo, az Atlas, a Liversing, az
Atlantisz és a Dogs, később a Sakk – Matt, a Tűzkerék, a Kex, a Mini és a
Syrius együttes koncertjeit látogatták.
Klamár és Nagy Degesz; Atlasz, Farmerock a Tabánban
Több száz ember tartozott ezekbe az
egymást sokszor átfedő körökbe. Egy részük még ma is összejár. Az egykori
Belvárosiak a Bem rakparti Bodola emlékbulikon, a régi Kalefosok pedig
Dörgicsén szoktak találkozni. Több fotós is volt köztük, akik megörökítették a
résztvevőket és az eseményeket: Vértes Gyuri (Fotojás), Bakos István
(Beethoven), Bodola György, Vető János, és mások. A kiállított képek ennek a
kornak és ezeknek a társaságoknak az életébe nyújtanak bepillantást, részben
Bodola György hagyatékának (saját felvételei és gyűjtése), részben pedig Mezey
András gyűjteményének felhasználásával.”
/Mezey András „Golyó”/
Rákóczi úti galeri - rendőrségi felvétel; Sortűz - a kalefi galeri performansza
Kiállító művészek: Kemény György, Vető János, Kovásznai György, Veszely Ferenc,
Baksa-Soós János, Koncz András, Méhes Lóránt, Sarkadi Péter, Haris László,
Konkoly Gyula, Bernáth/y Sándor, Díner Tamás, Darvas Árpád, Pecsenke József
A képzőművészeti anyagot válogatta, a kiállítást rendezte: Zombori Mónika, művészettörténész
A korabeli fotókat válogatta, tablókat összeállította: Mezey András „Golyó”
Megnyitó: 2014. február 6. (csütörtök), 19 óra
Megnyitja: K. Horváth Zsolt társadalomtörténész, kritikus és Mezey
András „Golyó”
Megtekinthető: 2014. február 7 – március 28.
A megnyitó után, 22
órától hivatalos afterparty az Instantban, a galériától pár méterre!
(cím: 1065 Budapest,
Nagymező utca 38.)
A kiállítást
támogatta: NKA