English
kArton hírlevél

Üzemeltető: lev-lista.hu

Keresés

   kArton > galéria > volt > Perneczky Géza: Yes-No művészet > oldal 2
2/4 oldal

Aknai Katalin:

Perneczky Géza Yes-No művészet című kiállítása elé

Egy nagyon kedves egyetemi tanárom egyszer azt mondta nekem, hogy az a benyo­mása, hogy nagyon fontos lenne, hogy jobban szituáljam a dolgokat. Én ezt a megjegyzését nem kriti­kának vettem, holott lehet, hogy annak szánta, hanem csak szelid intésnek. Arra vo­natkozóan, hogy pró­báljak meg disztingválni néha, arra figyelni, hogy mikor helyes szemé­lyes­nek lennem, és mikor nem. Pró­báltam ezt a figyelmeztetést megfogadni, és sikerült is egészen addig, amíg Géza két héttel ezelőtt fel nem hívott azzal a kéréssel, hogy nem nyit­nám-e meg a kiállítását. Hozzátette, ha úgy tetszik, akkor azonnal le is ülhetek a meg­lepe­tés­től a székre. Tényleg meg voltam lepve, de nem az jutott az eszem­be, hogy ez a megnyító a művészet­tör­ténésznek szóló feladat lenne, hanem az, hogy hiszen mi barátok vagyunk – és akkor nem lehet rá azt mon­dani, hogy „no”, hanem csak azt, hogy „yes”. És, hogy tulajdon­képpen mindegy is, hogy mi lesz most itt ki­állítva, nem lehet más vála­szom, csak „igen”.

Amikor mi először találkoztunk – egy olyan  időpontban, ami ma már na­gyon múltnak számít, 1985-ben –, akkor Gézát a híre már jócskán megelőzte. Még gimnazista voltam, és nyelv­­gya­kor­laton voltam Köln közelében, és a vá­ros­ban járva becsöngettem hozzá. Ő már éppen induló­ban volt, így hát nem ma­radt más hátra, mint hogy elcipeljen, magával vigyen a műter­mébe, ahol ki­gör­get­te a zongorás hengerelt képeit. Az volt első gondolatom, hogy ez az elké­pesz­­tően kicsi ember hogyan képes ilyen vász­na­kat, ekkora mére­te­ket, ilyen kiló­­kat mozgatni. És amikor meg­mutatta a könyves­polcát is, amit szintén ő épí­tett, akkor pedig egy gigászi ember magasodott elém képze­let­ben... Igen, ez a gigász a Géza lett volna... (derült­ség). És aztán jött az a fajta ismerkedés is, ami, lévén, hogy akkor már művészettör­té­nész hallgató voltam, elsősorban szöve­ge­ken keresztül tör­­tént. És rájöttem, hogy mindazok a történetek, kalandos és kü­lö­­nös élmé­nyek, amiket már koráb­ban hallottam tőle vagy felőle, megtalál­ha­tók valahol a szöve­geiben is. Ezek a történetek hol apró­lékosabban, hol meg szi­ká­­rabban vol­tak elő­­adva, többnyire azonban tágasra véve, és széles mesélő­kedv­vel. Csak a fan­tá­zia szabott határt nekik – vagy határta­lanságot.

Most pedig, hogy ezeket az első találkozásunknál is sokkal korábban szü­le­tett, 1971-es da­tá­­lású műveket nézem, és látom, hogy, egyik-másikuk talán szó­kimon­dóbb, de azt is, hogy mennyi­re visszafogottak általában véve, hogy aztán elérkezzünk végül ide, a Yes-No Perfor­man­szok­hoz is – ame­lyek időt meg­hazud­tolóan fris­seb­bek­nek tűnnek a keletkezési dátu­maik­nál – ak­kor úgy ér­zem, hogy láthatóvá válik számomra az a sokkal szűkszavúbb világ is, ami tel­je­sen más, mint amit a Géza szövegei közvetítenek. Bezártabb. Lehet, hogy azt gondol­hat­nánk, hogy az alkotás magá­nyos­sá­ga teszi ilyenné őket, ha nem tud­nánk, hogy milyen szoro­san fonó­dik össze nála alkotás és élet. Mert ez a szűk­sza­vúbb tartomány is na­gyon burján­zó, teli világról, és pihenést nem ismerő mun­­kás­ságról ad hírt. Miközben, va­ló­ban, sok-sok magán­yos­ óráról beszélnek a képek.

Talán túl ke­mé­nyen hangzik, de nem is­me­rek a Perneczkynél magá­nyo­sabb embert. Amikor azt hallottam egyszer – hosszú idő után hív­tam fel őt tele­fonon – hogy azt rikkan­tot­ta bele a ké­szü­lékbe, hogy „Óh, egy hét óta nem mond­tam ki egyetlen egy szót sem!”, hogy aztán azonnal hozzá­tegye: „jéé, most még­is ki­mond­­tam...”, akkor azt kér­deztem magamtól, hogy ugyan melyi­künk­kel történik meg ha­son­ló eset (...ha csak nem vagyunk karthauszi szer­ze­­tesek). Másrészt viszont az is igaz, hogy ez a világ, ami magányból, de ugyan­akkor sok élmé­ny­ből, például a Mail Art-tól kapott tágabb világ impulzusaiból és üzeneteiből épült fel, úgy tűnik, hogy – legalábbis itt, ezen a kiállí­tá­son – egy vizu­ális naplóvá áll össze. Mert a képek előtt állva néha 1971-t írunk, vagy 1972-t, másrészt pedig természetesen mindvégig 2012-t. És meg­kér­dez­het­nénk, hogy miféle híd köti össze ezeket a távoli időpillé­reket? Átjárhatók ezek a távol­sá­gok? Az a meglepő válasz, hogy igen. Hasonló meg­lepetés ért engem pár évvel ezelőtt akkor is, amikor egy újabb látogatás alkalmából Géza kutakodni kez­­dett ott, a kölni ott­ho­­nában, fiókokat húzoga­tott, és olyan mű­ve­ket muta­tott meg nekem, amik már vagy negyven esz­ten­deje neki sem kerültek a kezé­be, és – termé­sze­tesen – hosszú időn át másutt sem voltak sehol terítéken.

Egy ideje azonban kezdenek ezek is ismertté válni. Most már inten­zí­veb­ben foglal­ko­zik a magyar művészettörténelem a hatvanas és hetvenes évek kon­cept art mezőnyével, ért­hető ez, ha arra gondolunk, hogy az akkori esz­ten­dők nagyon egységes korszakát képezték a magyar koncep­tua­lizmusnak. És pub­­likálva lett néhány ezekből a Perneczky munkákból is, gondolok itt első­sor­ban a kisebb formátumú Yes-No fény­képekre. Ennek kapcsán hadd mond­jam el, hogy a magyar kon­cep­tualizmus hangja más volt, mint a nyugati kon­cept art-é, nem volt annyira szikár, és nem szol­gált oly szélsőségesen elvont ideákat és el­méleteket. Ahogy Körner Éva szépen mondta: a nyugati konceptualizmus, csak mint szérum érke­zett el hoz­zánk, és hogy mi lett belőle, az azon múlott, hogy kinek-kinek mihez volt inkább kedve. Poli­ti­kai tartal­mak­hoz, valami ellen szóló, vagy valamiért küz­dő statementekhez, vagy játék­hoz, paradox for­du­latok­hoz, kép­rejtvényként megfejt­hető jelké­pek­hez... Géza humort csem­pé­szett a kocep­tu­ális munkáiba, olyan tar­tal­makat, amik egy­úttal élet­módot és túlélési stra­té­giát is jelen­tettek a számára. Képeket alkotott, amik­kel ott, Köln­ben, ki lehetett tapé­táz­ni az idő falait, hogy aztán egyszer felmutat­has­sa, hogy lám, ezt csinál­tam köz­ben.

Azt mondta egyszer, hogy ahhoz, hogy tényleg megszületik-e egy alkotás, nem vala­miféle ködö­sen ígérkező kvalitásra van szükség, hanem az funkció és állapot kérdése – a hely­zet teremti a műveket. Zom­bo­ri Mónika tanulmányának köszönhetően tudjuk, hogy a Yes-No Performansz jele­netei is egy sajátos hely­zet vagy alkalom szülöttei: ezek a képek azokon az iskolai rajzórákon ké­szültek, ami­­kor Perneczky, mint rajztanár, azon volt, hogy a kated­rán ülve értékes mun­ká­val töltse ki azokat az idő­sávokat, amik alatt már megkapták a fela­da­taikat, és rajzolással, festéssel voltak elfoglalva a gye­­rekek. Ezek a munkák olyan tem­pe­raképek, rajzok, vagy korabeli magazinokból kivágott képrész­le­tekkel gazda­gí­tott kollázs-technikájú jelenetek, amikben – nagyon halvá­nyan – talán élet­rajzi vo­nat­kozásokat is felfedezhetek.  De talán ne is ezeket keressük, hanem in­kább azzal a kérdéséssel foglalkozzunk, hogy miért néz­nek ki ezek a képek úgy, mintha a nyolcvanas években készültek volna?  Mert mintha egy vátesz vezette volna Géza kezét munka közben, ami­kor úgy rak­ta a yes-no csempéket, mint­ha a ké­sőb­bi esztendők fraktáljain dolgozott volna, vagy úgy használta az alakokat és a színe­ket, mintha a nyolcvanas-kilencvenes évek művészetét felrázó új festé­szet előszelét érez­te volna meg. Különös világ ez.

Meg is tudnám mondani nagyon egyszerűen, hogy mi teszi ilyen han­gu­la­túvá a ké­pe­ket, és ha ezt teszem, akkor azzal rögtön egy nagy ernyőt húzok az egész kiállítás fölé – a sza­badság a ne­ve ennek az ernyőnek. És ez a szabadság nem egyszerűen ott van, ahol a Géza él, tehát általában véve is Pesten vagy Köln­ben, hanem ez sza­bad­ság ott van, ahol a Géza éppen van. Ahol a Géza van, ott mindig van egy lyuk... (de­rült­ség). Ő az a lyuk, vagy tátongó ür, amin ke­resz­tül minden átfo­lyik, ami fogékonnyá teszi őt ­ma­gát, és másokat is ezekre a dol­gok­­ra, ő az, aki mozgásba hozza az egé­szet. Gondoljunk a Mail Art-ra, a pecsé­te­­lésre, vagy erre a kiállításra, azokra a Yes-No Perfor­mansz-képekre, amik elő­kerültek, amiknek kinyom­tatták a grafikai változatait, és amik most ezzel itt is látha­tóvá lettek. Néz­zünk bele az időbe, meg abba a szabadságba, ami mindig ott van, ahol a Géza feltűnik.        

 
A cikk még nem ért véget!