English
kArton hírlevél

Üzemeltető: lev-lista.hu

Keresés

   kArton > galéria > ratkArt archiv > International Graffiti Museum #1 > oldal
International Graffiti Museum #1
dátum: 2005.01.20
1/1 oldal

A Société Réaliste kiállítása
megtekinthető: 2005.02.23-03.16.

   Az „MDCCLXX  IX” című kiállítás a Nemzetközi Graffiti Múzeum (International Graffiti Museum, avagy IGM) első nyilvános bemutatkozása*. Ezen (leendő) múzeum az utca művészetét kívánja reprezentálni. Egy kiállítás-sorozat első fragmentumát láthatja a közönség. Az „MDCLXX  IX” az IGM projekt nyitódarabja, bevezetője, azaz a múzeum előszobája. Az IGM-ben nincs jegypénztár.

   „MDCLXX  IX” egy hommage a művészettörténet első konceptuális „grapheur”-jének, Nicolas-Edme Rétif (vagy Restif) de la Bretonne-nak. Rétif**, aki 1734 október 23-án született Auxerre mellett, nyomdász-tipográfusként kezdte karrierjét. Párizsba érkezését követően debütált íróként. Burjánzó életművének legkiemelkedőbb darabjai, így a „Monsieur Nicolas” és a „Les Nuits de Paris” önéletrajzi fogantatású fikciók. Egész munkássága a városhoz és lakóihoz kötődik. Az idő múlásától, s egyben a saját életének eltűnésétől való félelem folytán egy szokatlan tevékenységbe kezdett 1779. november 4-én, melyet csak 1787 végén szakított meg. A Szent Lajos-sziget (île Saint-Louis) rakpartjának kőfalaiba véste életének fontos dátumait, melyeket latin nyelvű szövegekkel kommentált, pontosan leírva, definiálva a megörökített pillanat fontosságát. Rétif számára életének momentumai rendkívül jelentőségteljesek voltak, szinte minden nap feljegyzett valamit. Egy kéziratban maradt könyvbe össze is gyűjtötte graffitijeit, melyeket minden alkalommal egy kulccsal vésett a város húsába, a rakparti kövekbe. Bár azt nem állíthatjuk, hogy ezen könyvében teoretikus alapokra helyezte volna tevékenységét, – Rétif az érzelmek embere volt, aki nem foglalkozott rendszerekkel – de azért fellebenti a fátylat motivációiról. Rétif számára a felirat maga az emlékezés, az emlék. „Mikor újra elolvastam egy régebbi feliratomat, könnyekig meghatódtam és rendkívüli öröm töltött el, hogy még élek.” – írja Felirataim (Mes Inscriptions) című könyvében. Rétif de la Bretonne a köztereken tárta ki szívét, egyesítve elillanó életét a várossal, melyet testének tekintett.

   A Société Réaliste*** ugyan nem a szívét tárja a járókelők elé, inkább egyfajta szellemi harc terepének használja a várost, de a médium és a médiumról folytatott diskurzus, reflexió tekintetében mindenképp Rétif örökségének folytatója. E reflexió egy fogalomban – „gramma” – szintetizálódik. Grammae. Latin. Főnév, nőnem, többes szám. Három jelentés. Gramm. Vonás, vonal. Felirat, karakter, betű. Egy simulékony és ellentmondásos alapforma.

   Magyarázat nélküli illusztráció: Joseph Kosuth „One and Three Chairs” című művében a „grammák” a tárgy, a tárgyról készült kép és a tárgy definíciója között feszülő szálak. Ezek a láthatatlan szálak azok, amit valójában Kosuth kiállított. A forma saját maga által válik megvalósíthatatlanná, lehetetlenné. Ha a „grammák” párhuzamos egyenesek, nem a végtelenben találkoznak, hanem az emberi élet idejében. Akár Tristan Tzara életében, aki a művészetről, mint két párhuzamos vonal pillanat összeütközéséről beszél. Ezen összeütközéstől hatódott meg Rétif. Ezen összeütközés hozza mozgásba a Société Réaliste műveit. A „gramma” a dolgok legelemibb alkotórésze

 
   „Sokféle vonal [gramma] létezik a művészetben, a társadalomban, vagy akár egy emberben is. Vannak vonalak [grammae], melyek reprezentálnak valamit és vannak olyanok, melyek absztraktak. Vannak vonalak [grammae], melyek szegmensekből állnak és vannak, melyek szegmens nélküliek. Vannak vonalak [grammae], melyek dimenzionálisak, míg mások direkcionálisak. Vannak vonalak [grammae], akár absztraktak akár nem, melyek kontúrt alkotnak, míg mások nem alkotnak kontúrt. Ezek a legszebbek. Úgy hisszük, hogy a vonalak [grammae] a dolgok és az események alkotóelemei.” Gilles Deleuze.

   A Société Réaliste, tiszteletét téve Rétif de la Bretonne előtt, az „MDCLXX  IX – International Graffiti Museum #1” című kiállítást a Karton Galériában mutatja be.


Koncepció és kivitelezés:
Société Réaliste – Thomas Baldner, Gróf Ferenc, Jean-Baptiste Naudy del Fat

Kontakt:
societe.realiste@no-log.org
fgrof@freemail.hu

00 33 1 42 40 01 51
00 33 6 16 83 84 09

   * Gróf Ferenc eredeti elképzelése (Nemzetközi Graffiti Múzeum / International Graffiti Museum) terv formájában a „Publikus/aluljárók” című kiállításon (kurátor: Bolgár Eszter; helyszín: Desidea stúdió, Budapest; időpont: 2004. február) volt látható, ahol a Magyar Formatervezési Tanács fődíját nyerte el.

   ** Rétif, -ive [Retif, iv] adj. Csökönyös, makacs, engedetlen.

   *** A Société Réaliste 2004-ben alakult párizsi művészcsoport. Tagjai: Thomas Baldner, multimédiaművész; Gróf Ferenc, képzőművész; Jean-Baptiste Naudy del Fat, költő.

 
írta: kArton