A Magyar Hippik kiállítás alkalmából jelent meg a Magyar Hippik - A hippi mozgalom és az underground művészet című kiadvány, az Nemzeti Kulturális Alap támogatásával.
Benne: Zombori Mónika tanulmánya A hippi mozgalom és a korszak underground művészete címmel, valamint Mezey András "Golyó" írásai - Szavak és kifejezések a hatvanas-hetvenes évekből; A beat korszak és a hippi kultúra és azok társadalmi gyökerei és hatásai Magyarországon a hatvanas-hetvenes években; My generation.
A kiadványban szerepel a kArton kiállításán bemutatott művek katalógusa is. (A kiállításon szereplő művészek: Kemény György, Vető János, Kovásznai György, Veszely Ferenc, Baksa-Soós János, Koncz András, Méhes Lóránt, Sarkadi Péter, Haris László, Konkoly Gyula, Bernáth/y Sándor, Díner Tamás, Darvas Árpád, Pecsenke József).
A kiadvány kapható a galériában (Budapest, 1054 Alkotmány u.18.)
Bővebb információ, megrendelés: info@karton.hu
Előszó
A hatvanas évek a hippi korszak ideje. Vagy mégsem?
Mennyiben hasonlít a magyar hippi kultúra az amerikai, angol stb. hippikéhez?
Létezik-e egyáltalán „magyar hippi”?
Jelen kiadvány a kArton galériában 2014. február 7. és
március 28. között a Magyar Hippik -
Underground művészet Magyarországon, válogatás a 60-as, 70-es évek alkotásaiból
címen megrendezésre kerülő kiállítás katalógusa.
Szubjektív válogatás.
Mind a kiállítás mind a kiadvány hosszas szelekció eredménye,
amely két eltérő nézőpont párhuzamba állításával, egymás mellé helyezésével
állt össze. A „magyar hippi” jelenséget
kívántuk vizsgálni általa - illetve a felvetés jogosultságát - és a
hippimozgalom hatását a hatvanas-hetvenes évek Magyarországára. Idehaza a hippi
jelenség tudniillik más volt, mint az amerikai hippimozgalom. Késve is
érkezett, más is volt a térség szellemi háttere. Mindennek ellenére az 1960-as
években a kulturális globalizáció országunkban is nagy léptekkel haladt előre,
teljesen új zenei stílus jelent meg a rádióadók (Szabad Európa Rádió, Voice of
America) valamint az 56-os disszidensek által is hazaküldött lemezek és újságok
hatására, beütött a rock and roll. Gomba módra szaporodtak a beat zenekarok,
beat klubok. A beat irodalom nagyjai (Úton,
Zabhegyező) megjelentek magyar fordításban, a mozikban amerikai filmeket
kezdtek vetíteni (Zabriskie Point, Szelíd
motorosok). Sorra alakultak a fiatalokból álló galerik, az egyenöltönyöket
leváltotta a farmer, a fiúk megnövesztették a hajukat, elindult a szexuális
forradalom…
Ez természetszerűleg hatással volt a korszak underground
művészetére is. A kiállítás és a kiadvány egyik része tehát a hippimozgalom
képzőművészeti hatásával foglalkozik: Zombori Mónika művészettörténész válogatta
a kiállítás képzőművészeti anyagát és írta meg a tárgyalt korszakot bemutató
tanulmányát, amiben a hippi mozgalom hatását vizsgálja a korabeli underground
művészetre, kapcsolódási pontokat és párhuzamosságokat keresve a szubjektívan
kiragadott példákon keresztül. Főképp áttételes hatásokról beszélhetünk, egy önmagát
a Kádár-korszak hivatalos művészetének ellenében meghatározó szubkulturális
rétegről, másként gondolkodásról.
Dr. Mezey András „Golyó” ügyvéd, kortanú, egykori galeri
tag, volt felelős a kiállítás „dokumentum részéért”. A képzőművészeti hatás mellett a szociológiai
hatás volt az a másik (ámbár semmiképp sem szigorúan elkülöníthető) szempont,
amit a hippi jelenséggel kapcsolatban vizsgálni kívántunk. A „szociológiai rész” alapvetően fotókból
áll. A felvonultatott képek az 1960-as 1970-es években készült eredeti
felvételek digitalizált változatai, amik bepillantást engednek a kor és az
akkori fiatalokból álló társaságok - galerik - életébe. Több fotós is volt
köztük, akik megörökítették a résztvevőket és az eseményeket: Vértes Gyuri
(Fotojás), Bakos István (Beethoven), Bodola György, Vető János és mások – így
állhatott össze Mezey András szorgos munkája alapján a nem mindennapi, privát-
és közéleti fotókat egyaránt tartalmazó kordokumentum-gyűjtemény. A kiadványhoz
a kiállításon bemutatott fotók közül válogattunk – szolgáljanak
illusztrációként Mezey András írásaihoz. Tollából három összetartozó, de eltérő
szöveggel találkozhat az olvasó: a korszak „szleng-gyűjteménye” vezet át a
képzőművészeti szekcióból a főleg zene- és kultúrtörténeti vonatkozásokat
tárgyaló esszéhez. Végül, de nem
utolsósorban egy személyes beszámoló zárja a kiadványt: Golyó prózába öntött
emlékei a hatvanas-hetvenes évekből, a galerik
(Belvárosiak, Kalefosok, Nagyfások stb.) mindennapjairól, a zene, a koncertek és
a tánc bűvöletében töltött napokról, egy az életet és a szabadságot élvező
társaság tagjairól.
/Benkő Zsuzsanna, kArton galéria/